Spanien 16-02-10

Nu är vi åter i Spanien och vädret har varit med oss de flesta dagar. Vi kom den 29/1 och blev hämtade på flyget som avtalat. Första natten sov vi på uppställningsplatsen för att slippa stressa iväg och hinna komma riktigt på plats i husbilen.

Nästa dag chansade vi på att köra ner till sp i Benalma’dena, ja sp eller inte, men där vi stått några gånger med polisens tillåtelse. Vi hade tur, vi fick först en plats vid muren men redan tredje dagen fick vi en bra plats på framsidan mot havet.

Så här härlig är utsikten från sovrummet när vi vaknar.

En härlig kvällsbild i samma riktning som ovan.

Dagarna går i lugnets tecken, lite promenader, lite handling och mycket läsning i solen.

En dag tog vi en lite längre promenad och då var vi tvungna att inta en liten lunch på strandpromenaden.

Nu står vi kvar här i Benalma’dena fram tills sonen kommer ner med två av sina barn, under förutsättning att polisen inte kör bort oss. Sedan blir det lite utflykter, bland annat till Gibraltar.

Marita och Stig kom ner idag men de fick inte plats tyvärr, vi hann dock träffas och talas vid en liten stund. De åkte vidare till en sp i grannbyn där de fick en plats.

På återhörande Ami o Kjelle

Sagres

2015-10-11. En kort uppdatering, vi står fortfarande kvar i Sagres och myser. Vädret har mestadels varit strålande sol men vi har även fått lite regn. Provade skotern igår och körde till InterMache för att tömma toan, allt fungerade bra.

På återhörande och ha det så gott…

Portugal

2015-10-06. Nu har vi passerat gränsen mellan Spanien och Portugal, vi står på en sp i byn Terrugem som ligger rakt öster Lissabon. Resan har gått bra och vi tvärade genom Frankrike ner till Bordeaux och sedan söderut till gränsen och övernattning i San Sebastian.

Vädret har mestadels varit bra med något undantag. Nätterna har varit svala men som väl var så vände det i och med att vi kom in i Spanien.

Planerna var nu att följa Atlantkusten ut till Santiago de Compostela men efter att ha sett vädret på  tv på kvällen med ett inkommande oväder, så ombestämde vi oss. Färden gick nu rakt ner mot Salamanca där vi övernattade. Idag körde vi vidare mot Badajoz och över gränsen mot Lissabon.

Hoppas i morgon nå Atlantkusten söder om Sines och att få stå på en trevlig sp som heter Porto Covo.

På återseende…

Frankrike

2015-09-30. Nu står vi i Pont à Moussan strax söder Metz och solen gassar på oss. Resan ner genom Tyskland har gått bra och vi övernattade i Reinfeldt, Kamen och Trittenheim.

I Trittenheim gick vi ut och åt den obligatoriska snitzeln och som vanligt till förrätt den underbara salladen.

Idag började vi med att fylla våra svenska gastuber i Trier och sedan tanka i Wasserbilliger, för endast 9,71 Euro per liter.

Resan ner till ställplatsen vid Moselle gick fint och vi var här redan vid halv-tvåtiden.

Avresa mot södern

2015-09-26. Idag är det dax för avresa och bilen slutpackas. Det blir en lugn dag och lite sluthandling innan vi kör mot Ålabodarna där vi slår läger för natten.

I morgon kör vi sedan via Öresundsbron och färja Rödby – Putgarden till Tyskland. Det blir en lugn start med besök på promen för lite bukring. Vi återkommer därefter och så får vi se vad vi skall ställa oss för natten.

Hösten 2015

Halmstad 2015-07-31

Hej alla kära vänner och läsare!

Nu har planerna för höstens resa mot södern börjat ta form. Vi bokade igår flygbiljetten hem Malaga – Köpenhamn den 2/12. Avresedatum är inte bokad men blir runt den 25/9. Grovt skissat har vi tänkt köra över Öresundsbron och vidare Rödby – Puttgarden mot Mosel. Höstresans mål blir Portugal och Algarvekusten. På återseende när vi närmar oss avresan.

Featured image

Resan norrut i Marocko

2015-03-03 — 08. Vi lämnade campingen för att påbörja resan mot Spanien. Vi körde först den dryga milen in till Agadir i fel riktning för att fylla på våra förråd. Efter inhandling på Marjanen och stopp för att tanka bilarna körde vi mot den lilla fiskebyn Imsouane där vi övernattade.
Platsen hade Berit och Bosse besökt några dagar innan och sagt att där gick bra att övernatta. Se bild nedan.

Efter en lugn natt åkte vi åter upp N1:an för vidare färd mot staden Essaouira där vi hade nästa lämpliga övernattning. Vägen var inte den bästa och efter en skakig resa var vi glada när vi når sp.
Sp var en vanlig parkering nere vid havet med sanddynor som närmsta granne.
Vi gick en promenad på strandpromenaden i strålande solsken. Där hittade vi en liten strandrestaurang nära sp och bestämde oss för att äta vår middag där. Vi återvände dit strax efter fyra och AoM samt jag äter pizza och Ami ett kycklinggrillspett. Se bild nedan.

Nästa dag åkte vi mot Safi och efter ett stopp på Carrefour för att handla lite mat o vin, fick vi en mycket vacker resa genom ett frodogt landskap.
I Safi övernattade vi på en camping där AoM hade stått förra året. Campingen förde en tynande tillvaro, sanitetanläggningen var ingen vi ens funderade på att använda mer än för att tömma toan. Det var väldigt varmt på eftermiddagen så det var skönast under markisen.

Nästa dag åkte vi åter upp på N1:an med gps:n inställd på campingen vid Mohammedia. N1:an höll samma fina standard som under gårdagen och vi möttes av många glada barn som vinkade och slängde slängkyssar till oss. Resan fram till nu var en kontrasternas resa! Vi såg allt från supermoderna bilar till rena vraken och däremellan folk som red på åsnor och tusentals åsnekärror.
Efter El-Jadida åkte vi upp på motorvägen och körde bl.a. runt Casablanca.

Morgonen efter åkte vi mot Asilah för att övernatta på en sp. Enligt uppgift skulle campingen vara stängd. Vi kom till en sp som nästan var enligt kordinaterna men såg att det stod flera husbilar längre fram mot gamla stadsmuren och bestämde oss för att åka dit. Det visade sig vara en sp och då den låg närmare centrum bestämde vi oss för att stanna där.
Efter lunch tog vi en rundtur med en hästdroska och konstaterade då att campingen var öppen men i övrigt var åkningen ingen större upplevelse.

Vi gick sedan upp i centrum och hamnade på en restauranggata och det slutade med att vi satte oss på en av gaturestaurangerna för att äta lite mat.
På kvällen blev det lite ost och vin vid husbilarna.
Innan vi skiljdes för kvällen bestämde vi att åka vidare i morgon för att försöka skeppa över med 17-båten till Spanien.

Vi startade strax före nio på morgonen och stannade på sista macken innan färjeläget och tankar bilarna  för 9, 01 dirham per liter.
När vi kom fram till disken för att boka färja får vi reda på att vi kan komma med en färja redan kl 12.00, ja en sanning med lite avvikelse. Båten kom strax efter tolv och strax efter ett fick vi köra ombord och sedan blev det att vänta.

När alla långtradare äntligen var lastade och avräknat en timme på klockan kom vi till Algeciras i Spanien strax efter fyra.
Vi hade snart passerat tull och passkontrollen och var på rull mot Cala Mija och sp där. Väl där var vi både trötta och hungriga och gick till en China wook vid sp och åt resans hittills bästa måltid, ja det var helt otroligt gott och mycket innehållsrikt. Vi stannade länge!

Första fikastoppet med Atlantens blå vatten som närmsta granne.

De typiska Marockanska fiskebåtarna.

En vilopause på strandpromenaden i Essaouira.

På stranden fanns mängder av dromedarer och hästar för uthyrning på stranden.

Amis fina grillspett.

Några bilder från resan på N1:an

Ami avnjuter middagen med ett gott vin.

Ann-Helene o Ami i hästdroskan i Asilah.

Agadir

2015-02-11. Nu har vi snart varit i Marocko en månad och vi har inte en enda dag ångrat att vi åkte hit. Här har varit ett underbart väder hela tiden med undantag för två eftermiddagar då det blåst och yrande sand förpestade möjligheten att vistas ute. Men i övrigt toppenväder med ca 20*-25* grader på dagarna och runt 10*-15* grader på nätterna.

Vi har bara rört oss i omgivningarna runt Agadir med besök i stadens centrum och gjort några shoppingturer till Marjanen, ett stort varuhus.
Vi har även besökt marknaden i närmaste byn, kallad Bananbyn på grund av de många försäljningställena av  bananstockar.
I går bar det av in till Agadir för lite handling och då även inköp av vin, öl och whisky. På grund av landets muslimska styre så är det t.o.m. värre än i Sverige att hitta försäljningsställen, men Max hade tips och kordinater till en grossisthandel med en välsorterad vin och spritavdelning.

Innan inhandlingen gjorde vi ett besök i Agadirs Souk och det var verkligen en annorlunda upplevelse. Ett område större än tre fotbollsplaner innanför en stor mur fann vi hundratals gångar med små försäljningsställen där allt gck att köpa. Vi tog lite foton (nedan) men undvek foton på köttavdelningen som vid en kort titt kunde gjort vem som helst till vegetarian. Där hängde förutom stora köttstycken, koben, tunga, och hela kalvhuvud m.m. på krokar i taket.

I övrigt var det en trevlig upplevelse och det inhandlades lite prydnadssaker innan det blev dax för lunch. Lunchen skulle avätas inne i Souken och sökandet startade, uppgifter vi fått var att det vid port nummer 7 skulle finnas matställen. Ja, matställen var nog rätta namnet för restauranger är att ta i. Visst fanns det lite bord och stolar men något kök i vår bemärkelse fanns inte. Friterad fisk fixades vid en fallfärdig plåtdisk med en stor wookgryta som värmdes med en gasolbrännare ca en meter från där vi satt. Att sleven hamnade på golvet ibland gjorde inget, det var bara att plocka upp den och sticka ner den i grytan igen.

Vi åt Tajingryta för säkerhets skull då den görs i sin gryta och kokas i en timma och kokar fortfarande när den serveras framför var och en. Max, Ami och jag åt kyckling- medan Ann-Helene åt fisktajin.

I övrigt går dagarna som vi beskrivit innan, i lugnets tecken med läsning, städning och skötsel av hb, koll av datorn, promenader och boulespel.
Nu börjar vi se slutet på vår Afrikavistelse för denna gången och planer för resan norrut har börjat diskuteras. Jo visst, är det säkert ett par veckor kvar på vistelsen på campingen och omkring en veckas åkande norrut innan vi återkommer till färjan mot Spanien.

Vägskylten mot Souken

Ami i shoppingtagen.

Tre glada Soukbesökare

Bild över en av gångarna

Min kycklingtajin

Dagen efter besöket gjorde vi vår egen Tajingryta.

Jordgubbar och plommon snyggt upplagda till försäljning.

Tomater och paprika.

Ägg i mängder.

Högtalare till böneutroparens hjälp placerade i konstgjorda palmer.

Agadir

2015-01-28. Vistelsen i Marocko fortsätter i lugnets tecken. Det pysslas runt bilen och nya detaljer tillkommer. Idag var det marknad och på hemvägen hämtade jag tvätten, nästan 10 kg koktvätt ren för ca 80 kr.
Bosse passade på att bada i havet men det var inte svårt att avstå när han rapporterade 16,5 grader varmt i vattnet.
På kvällen mitt under vår middag kom leveransen av våra nya dukar till uteborden. Måttsydda för 350 kr för båda borden.

Allt går att tillverka med lite armeringjärn.

Sadelskydd i parti o minut

Allt går att sälja med mördande reklam även...

Kryddor, kryddor o åter kryddor.

Slaktare med sina kalkoner till försäljning.

Köp oliver...

Pumpa...

Lök...

Bosse i badet

Våra nya o fina vaxdukar.

Agadir

2015-01-23. Igår började dagen med ett besök hos tandläkaren. Jag lyckades bita sönder en tand, när vi åt lunch uppe i Marrakech på vägen ner till Agadir. I tisdags var jag på första besöket och ytterligare en lös bit plockades bort under bedövning.
Nu hoppas vi att tanden mår bra och den 2/2 skall jag i så fall få tanden reparerad.
Jag tog skotern in till Agadir,  drygt en mil och lyckades ta mig dit oskadd i morgontrafiken, men kall blev jag. Det var kyligt att åka skoter så tidigt och därtill tandläkatens iskalla väntrum i nästan en timme. När jag var klar åkte jag till Berit och Bosse som står på campingen inne i staden. Väl där blev jag omhändertagen och fick kaffe o muffins, det satt verkligen fint. Hemresan gick galant och var inte lika kylig.

När jag kom åter tog Max och jag oss upp till en butik för att handla en köttbit till kvällens gemensamma middag och firande av Max som fyllde år. Det blev grillning på vår kolgrill av en välmarinerad utskuren kotlettrad, som föll alla väl på läpoen.Ann-Helene bjöd sedan på jordgubbar med bakelse och grädde till efterrätt.

Som sagt, dagarna rullar på och servicen på campingen är mycket bra, dagligen kommer de och säljer allt från frukt, fisk, grönsaker, ägg, kakor och bakverk.

Det blev en trevlig kväll som avslutades inne hos AoM då kvällarna efter solens nedgång blir svala.

Idag när vi äter vår frukost kommer Max med den kände konstnären Rachid Nabil, som gör de typiska Marockomålningarna på våra husbilar. Vi hade talat om att måla en snarlik bild på vår bil som AoM har på sin. Max hade förhandlat sig till samma pris, som de fått ifjol och snart var målaren igång. Resultatet, se nedan, blev lika bra som vi förväntat oss och nu har vi bevis på vårt Marockoäventyr.

Utsikten från sovrumsfönstret med Atlantens vågor i bakgrunden.

Vår Marockomålning på lilla garagelyckan.